Spring di South Korea 2016 -Misi mencari Song Joong Ki, Exo dan Big Bang- Part 3



Hari ketiga kami di Busan,  untuk mengisi kekosongan masa sebelum kami bergerak ke Airport Busan untuk ke Jeju kami telah singgah ke Busan Tower untuk cuci-cuci mata.Ini kali kedua kami ke sini.Nak ke domestic Airport ni senang je samada naik train yang perlukan kami bertukar train banyak kali atau naik Bas Airport  dengan kadar yang lagi murah selesa dan sampai depan pintu Airport . Airport International Busan dan Airport Domestic Busan adaah bersebelahan jadi sama sahaja . Kami memilih untuk menaiki bas ini kerana luggaged kami yang berat sangat melambatkan perjalanan kami untuk menukar train. tapi satu sahaja kalau naik bas kena banyak bersabar sebab dia ada traffic light dan kemungkinan sesak . Alhamdulillah kami sampai ke Airport Domestic awal walaupun pada mulanya berlaku kekeliruan kerana waktu yang kami dapat di Hostel tidak sama dengan waktu yang berada di papan kenyataan tempat menunggu bas nasib kami menunggu dalam 10minit sahaja tapi dalam hati berdebar tuhan je tahu sepanjang perjalanan sebab kami dah terlewat dari waktu sepatutnya kami check in luggaged.

tepat pukul 4.50pm--- kami telah berlepas ke jeju dengan membawa sejuta harapan dan impian untuk melihat jeju dengan pandangan mat kami sendiri selama ini hanya melihat gambar kawan - kawan backpackers sahaja yang ada sekarang " Here I COme JEJU "

Bestnya naik Jeju air ni sebab dapat air oren free.


Sampai sahaja di Airport Jeju kami pun terus mencari-cari map yang perlu. Serius kami cakap, kami memang pergi Jeju ni tanpa direction. Memang tak prepare apa-apa dengan tanpa tour guide nya, tanpa map nya, yang ada hanyalah booking hostel je. Di Jeju, kami menginap di Lyndon Hostel and Guesthouse. Bestnya Lyndon Hostel ni sebab Muslim Friendly. Ada alatan memasak untuk Muslim. So kalau susah nak cari makan kat Jeju ni boleh masak je.


Direction to Lyndon Hostel and Guesthouse (By Bus):
- Ambil bas no 100. dekat gate no.2 di tingkat 1 Jeju airport.
-Turun di Tamnawelfare Centre.
Lyndon hostel ni terletak di 6th floor.


 Di Lyndon Hostel ni kami duduk dorm untuk 6 orang. Yang bestnya toilet kat dalam dorm jadi senang lah sikit. Selesa duduk Lyndon Hostel ni.Malam ni memang kami tak pergi mana jadi berehat je di hostel.

Pemandangan dari Lyndon Hostel.


Esok paginya awal-awal pagi lagi kami dah breakfast. Perangcangan hari ni kami bercadang untuk ke Teddy Bear Museum dan Jusangjeolli cliff dan Hello Kitty Museum.


Direction from Lyndon Hostel to Teddy Bear museum:
-Naik bas ke Jeju Intercity terminal.
-Di Jeju Intercity terminal naik bas ke Jeju Jungmun resort (no. bas tak ingat. Boleh tanya di information centre)

Di Jeju Jungmun resort ni terdapat banyak kawasan tourist attraction seperti Ripley believe it or not museum, Play kpop, Jusangjeolli cliff dan bermacam-macam lagi museum. So turun dekat sini dan boleh pergi muzium di kawasan sekitarnya.

Sebelum sampai ke kawasan di Jungmun resort tu, boleh juga singgah di Hello Kitty Museum. Tepi jalan je Hello Kitty Museum ni.

Hello Kitty Museum & cafe

Sepanjang jalan boleh nampak pemandangan macam ini.Banyak kereta berhenti untuk ambil gambar di sini.







Sebenarnya kami tak terfikir pun nak pergi Hello Kitty Museum ni. Tapi sebab tersalah turun dari bas. Pergi jugalah cuma tak masuk ke dalam je sebab nanti bajet lari. hehehe.Bila nak ambil bas dari Hello Kitty Museum tu agak susah jugak sebab bas jarang-jarang ada. Jadi kami pun mengambil keputusan untuk menaiki teksi ke Jungmun Resort. Perjalanan dari Jungmun Resort dariHello Kitty Museum tu tak jauh pun kalau naik teksi. Teksi tu betul-betul hantar kami di depan Teddy Bear Museum. Akhirnya sampai juga.


Nampak ni maknanya sampai dahlah Teddy Bear Museum tu.

Pintu masuk Teddy Bear Musem.
Antara yang dipamerkan di dalam Teddy Bear Museum.
Antara yang paling popular di Teddy Bear Museum tentulah Princess hour.

The Beatles pun ada

Kalau minat Kpop boleh pergi muzium sebelah ni. Sebelah Teddy Bear Museum.
Play Kpop.

Waktu kami lalu depan Play Kpop ni ada ramai budak sekolah nak masuk. Kami tak masuk pun dalam museum ni. Dengar cerita ada konsert hologram dalam ni . Ye ke?Ahh menyesal pulak rasa tak masuk. hahaha. Dah lalu depan ni kami pun ke muzium sebelah pulak. Ada lagi muzium kan. Cuba teka muzium apa???

Chocolate Museum. Jeju memang terkenal dengan chocolate.

Nak pergi museum lagi boleh pergi museum Ripley believe it or not.Depan je dengan teddy bear museum.

Dah penat dah tengok semua museum di sekeliling, kami pun menuju ke Jusangjeolli cliff. Walaupun dalam kawasan Jungmun resort, nak jalan kaki memang jauh jadi better naik teksi. Cakap je dekat ahjussi nak ke Jusangjeolli cliff.

Jusangjeolli cliff

Dekat kawasan Jusangjeolli cliff ni terdapat banyak gerai-gerai menjual cendera hati dan hallabong (limau jeju). Jadi kami pun beli la satu bakul kecil hallabong ni nak rasa.

Hallabong.Sedap.Manis-manis.

 Dah paus berjalan disini. Kami pun pulang ke Jeju city tempat kami tinggal. Sebelum tu kami singgah di Dongmun market.Macam-macam jual kat Dongmun market ni.

Kat sini banyak jual coklat.

Running man pernah datang kedai ni.Jangan tanya kedai apa.
Itinerary hari ketiga dan keempat di Jeju:
Busan Tower
Check in Lyndon Hostel and Guesthouse
Hello Kitty Museum
Teddy Bear Museum
Play Kpop Chocolate Museum
Jusangjeolli Cliff
Dongmun Market


Budget hari ketiga dan keempat di Jeju (per head) : 
Teddy Bear Museum 8 500 won
Jusangjeolli cliff 2 000 won
Hallabong 3500 won (shared)
Lyndon Hostel 57 000 won (3 nights)
Jeju air (Busan-Jeju) 21 000 won
* naik bas dan subway guna cashbee
Previous
Next Post »
0 Komentar

Selamat Datang dan Selamat Mengomen..^_^