Spring di South Korea 2016 -Misi mencari Song Joong Ki, Exo dan Big Bang- Part 5

Hari terakhir di Jeju. Awal-awal pagi lagi kami dah bersiap sedia ke Jeju airport sebab penerbangan kami menaiki Jeju Air ke Seoul pada awal pagi. Dalam pukul 9.30am pagi kami pun tiba di Gimpo International Airport. Di Seoul kami menginap di SP@Itaewon Guesthouse. Apa yang best tentang SP@Itaewon guesthouse ialah sebab gh ni dekat dengan Station Itaewon, harga bilik murah lepas tu dekat dengan restoran halal dan masjid. Yang tak bestnya pasal gh ni toilet kat luar weh. huhuhuhu. Lepas tu berbukit pulak tu.Bawak beg berat memang naya la cakap. Dekat SP@Itaewon gh ni kami ambil bilik untuk 3 orang untuk 4 malam.

Cara untuk ke SP@Itaewon GH :
-Dari Gimpo Airport , take AREX dan turun dekat Gondeok Station.
-Dari Gondeok Station , naik Subway line 6 dan turun di station Itaewon, Exit1.

Map to SP@Itaewon Guesthouse

Pic Credit and website: http://www.hostelseoulkoreaguesthouseitaewon.com/
Waktu kami nak ke guesthouse, kami ternampak ada orang shooting di kawasan guesthouse tu tapi tak nampak pulak pelakon dia siapa. Nampak dari jauh je tengah berehat. Yang pasti kami kena halau sebab kami lalu di laluan diaorang nak shooting.Manalah tau waktu tu kan. Kami bernasib baik sampai je dah boleh terus check-in. Letak bag rehat-rehat, solat semua. Petang tu kami keluar balik nak cari makanan. Kami ambil laluan ke Myeongdong sebab kat sana terkenal dengan street food.

Cara untuk ke Myeongdong dari Itaewon :
-Dari Itaewon , turun ke Station Samgakji.
-Dari Station Samgakji, tukar subway line 4 dan turun di Myeongdong station.

Sampai di Myeongdong kami ternampak restoran yang terkenal dengan nasi goreng seafood, jadi kami pun nak try la jugak sedap ke tak nasi goreng kat  restoran Yoogane ni. Ingat order nasi goreng seafood je.

Seafood fried rice

Lepas kenyang perut jalan-jalanlah kan apa lagi.Cuba untuk menahan diri dari membeli belah hari first di Seoul ni tapi tak boleh sebab dah ternampak exo kat packaging hand cream. Yeah, aku telah membeli barang yang pertama. Thank you exo sebab mempengaruhi aku.hahahaha.. Sepanjang jalan nampak exo, tak tenteram hidup weh. Sambil berjalan survey barang-barang tu , kami cuba la juga street food yang terdapat sepanjang jalan di Myeongdong ni.

Roti berbentuk Ikan

Gerai menjual nutella banana crepe.

Banana Crepe.

Dekat Myeongdong juga selain kedai skincare seperti Nature Republic, The Face Shop, Hollika Hollika, Missha dan lain-lain terdapat juga kedai souvenier macam Line Concept store dan Artbox. serius dalam kedai ni banyak sangat barang-barang comel , rambang mata tengok.Artbox store ni selain di Myeongdong terdapat juga di Hongdae.

Line Concept store

Artbox store

Dah puas pusing-pusing Myeongdong kami pun balik ke hostel sebab dah malam. Tapi sebelum balik tu sempat survey-survey barang dan harga dulu sebab nanti senang nak bajet nak beli apa.

Itinerary hari keenam di Seoul:
Check in SP @guesthouse
Myeongdong

Budget hari keenam di Seoul (per head) :
SP@guesthouse  73 000 won (4 nights)
Yoogane Seafood fried rice  5500 won (shared)
Banana Crepe 1300 won (shared)
Sotong goreng 1700 won (shared)
Baked Cheese 1000 won (shared)
Roti bentuk ikan  1000 won (shared)
Jeju Air ( Jeju-Seoul) 42 000 won
* naik bas dan subway guna cashbee